Bli redo för stranden med löpband

Söker du efter det enklaste och smidigaste sättet att komma i form för semesterresan? Eller är det bara så att du bestämt dig för att nu får det vara nog med att slappa och slöa framför tv:n? Eller du kanske vill komma i form inför ditt bröllop eller examen eller liknande. Nåväl, oavsett vilken orsak du har till att vilja motionera mera, så är jag övertygad om att träning på ett motionsband såsom ett löpband kan passa alldeles utmärkt.

Om du tycker att detta låter intressant, följer här ett antal bra råd och tips om löpträning hemma:

Ett löpband är ett träningsredskap som starkt ökar dina möjligheter till bra konditionsträning. Med ett löpband får du inte enbart lika bra träning som vid traditionell löpträning, utan du undviker även många av de nackdelar som finns vid utomhusträning. Det kan vara allt från problem med hala och blöta gator, till risken för överfall under löpturen utomhus. Löpträning kan sägas ske på ett effektivt och naturligt sätt och du kommer att se din vikt reduceras och din konditionsnivå drastiskt ökas. Läs mer om träning med gåband här.

En bra sak med träning hemma med ett eget löpband är att är så enkelt och effektivt att det nästan passar alla människor.
En nackdel skulle kunna vara att du inte tränar din överkropp i någon större utsträckning på löpbandet/gåbandet.

Ett motionsredskap som både ger träning för över- och underkroppen är en crosstrainer och kan i många fall vara ett tänkbart alternativ istället för ett löpband/gåband. En elliptisk crosstrainer får anses ett mycket effektivt och skonsamt träningsredskap för den som har problem med knän och leder. Läs mer om crosstrainerträning.

Du utför din träning på löpbandet genom att du helt enkelt går eller springer på det i den takt som passar dig bäst. Det viktiga för att rörelserna ska kunna vara så naturliga som vid traditionell löpträning är att springytan är tillräckligt stor. Vad är så unikt med ett motionsband? Det handlar nog om att motion med ett löpband är så enkelt att nästan alla kan utföra den. En annan fördel är att du fäller ihop det och enkelt kan ställa undan det mellan träningspassen.

Slutsatsen man kan dra är att löpbandsträning med ett eget motionsband är en träningsform som passar för de allra flesta människor. Hoppas att du uppnår dina mål med träningen och får ett trevligare och mer aktivt liv!

 

14 aug 2012